آلوئه ورا را چگونه بخوریم

آلوئه ورا ,آلوئه ورا برای پوست,آلوئه ورا برای لک صورت,آلوئه ورا برای مو,آلوئه ورا را چگونه بخوریم,آلوئه ورا سمی,آلوئه ورا چیست,آلوئه ورا خوراکی

آلوئه ورا , آلوئه ورا برای پوست , آلوئه ورا برای لک صورت , آلوئه ورا برای مو

توضیحاتی در مورد آلوئه ورا

آلوئه ورا ( آلوورا ) به دلیل سابقه ای طولانی و درخشان و داشتن خواص معجزه گر با آشنایی روزافزون مردم با این گیاه لازم در خرید و مصرف این گیاه به علائم ذیل توجه فرمایید آلوئه ورا ( آلوورا ) گیاهی است بدون ساقه و برگ‌های ساده که به صورت متناوب بر روی قاعده آن قرار گرفته‌اند طول این گیاه به 60 تا 65 سانتی‌متر می‌رسد و در صورتی که به صورت اورگانیک کشن شود به بیش از 40 سانتی‌متر نخواهد رسید. دارای برگ‌هایی گوشتالود با ژله‌ای سفت که در وسط ژل خط‌هایی مثل نخ وجود دارد و خنجری شکل و ساختمان شیاردار به رنگ سبز مایل به زرد می‌باشد. گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) شامل 150 کلون‌واریته است و واریته‌هایی خالدار هستند که این خال‌ها به رنگ سفید و در هر دو سمت برگ پراکنده‌اند که با افزایش سن گیاه خال‌ها کم می‌شوند ولی در انتهای برگ و دو طرف آن همیشه وجود دارند. همچنین لبه‌های آن دارای خارهای کوچک می‌باشد جهت مصرف خوراکی حتماً به خال‌های سفید توجه شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد آلوئه ورا صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

آلوئه ورا یا صبر زرد

صبر زرد طبی یا آلوئه‌ورا (نام علمی: Aloe vera) یا شَب‌یار، صَبر یا صبر زرد یا شاخ بزی نام گیاهی است از سردهٔ سِگِل‌ها (Aloe) راسته مارچوبه‌ای‌ها (Asparagales)، تیره سریشیان (Asphodelaceae) این گیاه بومی آفریقای شمالی است. آلوئه‌ورا بی‌ساقه‌است. البته برخی از آن‌ها دارای ساقه‌ای بسیار کوتاه هستند. این گیاه ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر رشد می‌کند و از طریق پاجوش تکثیر می‌شود. برگ‌های آن نیزه‌ای کلفت و گوشتی با لبه‌های دندانه‌دار است و رنگ آن سبز تا خاکستری می‌باشد. گل‌های آن بر روی سنبله‌ای می‌رویند که گاه تا ۹۰ سانتیمتر درازا دارد. هر کدام از گل‌های آن آویخته‌است و دارای جام لوله‌ای ۲–۳ سانتیمتری می‌باشد. نام‌های دیگر آلوئه‌ورا عبارتند از: چادُروار، صبر سقوطری، آلوئه‌ورا، صبر، صبر کموار، صبر زرد، ازوال، ازوادزرد خزانه، مقر، ایلوا، صبارا، آلوئه کوراسائو، آلوئه هندی، آلوئه بارباد، الوا، صباره، برمس، سولع، مقرا، چادروا و صعدنا

گیاه شناسی آلوئه ورا

به عنوان یک گیاه طبی سابقه طولانی مدت دارد و قدمت استفاده از آن به سال ۱۷۵۰ قبل از میلاد مسیح برمی گردد. امروزه این گیاه در اغلب مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری از قبیل منطقه کارائیب، جنوب ایالات متحده، آمریکای لاتین و خاورمیانه می‌روید. برخی از مردم به عنوان پزشکی جایگزین، این گیاه را در گلدان‌های کوچک در منازل خود به منظور درمان سوختگی‌ها و بریدگی‌های جزئی پرورش می‌دهند. آلوئه ورا یک گیاه بادوام با گل‌های زرد است. صبر زرد فاقد ساقه بوده ولی برگ‌های آن دراز و تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. گل‌های این گیاه در انتهای ساقه‌ای که از وسط برگ‌ها خارج می‌شود می‌روید. برگ‌های سخت آبدار و نیزه‌ای این گیاه به طول ۲۰ اینچ رشد می‌کند و طول کل گیاه تا ۴ پا می‌رسد.

ترکیبات شیمیایی آلوئه ورا

گیاه، حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌های A2 و B به میزان ۴۰–۲۵٪ کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین A2،B و C است. ترکیبات مهم دیگر آلوئه شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، هچنین ویتامین‌هایی نظیر: B1،B2،B6،C,E و اسیدفولیک و مواد معدنی مانند: کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند. صبر زرد موادی نظیر آلوئین فامودین، آنتراکینون، ایزوباربالوئین و مقدار صمغ آن در حدود ۱۲٪ می‌باشد

آلوئه ورا در طب سنتی

صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیرآبه آن به مصرف طبی می‌رسد. تقویت‌کننده بدن است. یبوست را برطرف کرده و روده‌ها را تمیز می‌کند. برای معالجه آسم مفید است. سوء هاضمه را برطرف می‌کند. در معالجه صرع مفید است. اثر ضد کرم دارد. خون را تصفیه می‌کند. برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرآبه آن را روی پوست بمالید. اگزما را درمان می‌کند. برای معالجه اسهال خونی مفید است. برای رفع ریزش مو، شیرآبه آن را به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید. گرفتگی کبدی را درمان می‌کند. برای التیام زخم‌ها شیرآبه آن را روی زخم بمالید. صبر زرد بهترین کرم مرطوب‌کننده است، برگ‌ها را بشکنید و ژله آن را به پوست بمالید. مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف این گیاه قندخون خود را کنترل کنند. برای شستن چشم و زخم‌ها شیرآبه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید. تقویت و تعدیل سیستم ایمنی در بیماری‌های ویروسی مثل تبخال، ترمیم زخم، ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی و ضد التهاب است. استفاده از آن در بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری است. این بیماری به علت عدم کفایت اسفنکتر تحتانی مری ایجاد و برگشت محتویات اسیدی معده به مری باعث آسیب وارد آمدن به مخاط مری و علایمی مانند سوزش سر دل، سرفه‌های خشک، تنفس بدبو، خون‌ریزی و زخم مری می‌شود.

آلوئه ورا و کمبود پتاسیم

مصرف طولانی و مزمن شیره آلوئه می‌تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می‌تواند با پاره‌ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیره آلوئه را با مدرهای تیازید، شیرین بیان یا کورتیکواستروئید مصرف کنید، بیشتر است.

نگهداری آلوئه ورا

آلوئه‌ورا این روزها یکی از رایج‌ترین گیاهانی است که در آپارتمان‌ها و خانه‌ها از آن نگهداری می‌کنند. شاید برای‌تان عجیب باشد که چگونه این گیاه که ظاهری شبیه کاکتوس دارد، می‌تواند به پای ثابت سالن‌ پذیرایی، تراس‌ یا گلخانه‌های خانگی تبدیل شود. افراد زیادی که آلوئه‌ورا در خانه نگهداری می‌کنند علاوه بر آنکه نگهداری این گیاه را ساده و بی‌دردسر می‌دانند، از خواص درمانی آن نیز بهره می‌برند. آلوئه‌ورا که با نام صبر‌زرد نیز شناخته می‌شود ازجمله گیاهانی است که در طب سنتی هند «آیورودا» ،جنبه‌های درمانی مختلفی دارد و به صورت خوراکی و موضعی مصرف می‌شود.

دمای نگهداری آلوئه ورا

چه دمایی مناسب این گیاه است؟ بهترین آلوئه‌ورا در سرزمین‌های گرمسیری و خشک کشت می‌شود پس اگر می‌خواهید در آپارتمان‌تان آلوئه‌ورا نگهداری کنید، باید به دمای هوا و میزان آبی که به این گیاه می‌دهید توجه کنید. بهترین دما برای آلوئه‌ورا 17 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. گرما و سرمای شدید سلامت گیاه را به خطر می‌اندازد. پس اگر در منطقه‌ای زندگی‌ می‌کنید که روزهای خیلی گرم و شب‌های خیلی سرد دارد بهتر است از نگهداری این گیاه صرف نظر کنید یا آن را درون آپارتمان یا خانه نگهداری کنید؛ یا متناسب با دمای هوا آن را به بیرون خانه منتقل کنید تا گیاه نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت کند.

مقدار آبیاری به گیاه آلوئه ورا

چقدر آب بدهیم؟ برای آبیاری آلوئه‌ورا برنامه‌ریزی دو هفته‌ای داشته باشید. می‌توانید در فاصله 12 تا 14 روز به‌طور مرتب به این گیاه آب بدهید. میزان آبی که به گیاه می‌دهید، باید به گونه‌ای باشد که آب از زهکش گلدان خارج نشود. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که میزان آب بیشتری به گیاه دادید و آب در زیرگلدانی جمع شد حتما آب مازاد را سریع تخلیه کنید چون رطوبت بیش از اندازه به سلامت ریشه‌ها آسیب می‌رساند و آنها را فاسد می‌کند. بهترین حالت برای آبیاری آلوئه‌ورا زمانی است که خاک آن کاملا خشک باشد. برای چک کردن خشکی خاک کافی است خاک را با انگشت‌تان لمس کرده یا یک بند انگشت را در خاک فرو کنید تا از میزان خشکی خاک مطمئن شوید؛ در این شرایط آلوئه‌ورا را آبیاری کنید. فراموش نکنید فاصله آبیاری آلوئه‌ورا را در زمستان از دو هفته به یک ماه تغییر دهید. این گیاه در زمستان به خواب می‌رود و نیازش به آبیاری کمتر می‌شود.

کود برای گیاه آلوئه ورا

از چه کودی استفاده کنیم؟ بهترین خاکی که می‌توانید برای آلوئه‌ورا استفاده کنید، ترکیبی از ماسه یا پولیت 40 درصد با خاک برگ است. البته بهتر است این ترکیب را درون گلدان سفالی تجربه کنید. باید مراقب باشید هنگام تعویض خاک زهکشی‌های گلدان را مسدود نکنید. وجود این زهکشی ‌ها مانع از فساد ریشه‌ها می‌شود. بهترین زمان برای تغییر خاک گلدان هر 6 ماه یک بار است. هنگام انتخاب گلدان از روز اول به سایز آن توجه کنید. انتخاب گلدان‌های کوچک شما را خیلی زود به دردسرتعویض گلدان می‌اندازد؛ بنابراین بهتر است از ابتدا متناسب با سن گیاه و حجم ریشه آن سراغ گلدان‌ مناسب بروید. فراموش نکنید بعد از گذشت یک سال، حجم ریشه‌های آلوئه‌ورا بیشتر می‌شود و گلدان نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

روش تکثیر آلوئه ورا

چطور تکثیرش کنیم؟ برای تکثیر گیاه آلوئه‌ورا روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از پاجوش‌هاست. آلوئه‌ورا هر 6 ماه یک بار پاجوش‌ها یا جوانه‌هایی می‌زند که درست در قاعده گیاه رشد می‌کند. این جوانه‌ها بهترین و ساده‌ترین روش خانگی برای تکثیر آلوئه‌وراست. خیلی آرام و به آهستگی این جوانه‌ها را از گیاه جدا کنید و آنها را در یک گلدان جداگانه قرار دهید. پاجوش‌ها برای تکثیر باید ریشه‌های خودشان را داشته باشند؛ پس موقع جدا کردن پاجوش‌ها مراقب ریشه‌های کوچک آنها باشید. به مرور زمان طی دو تا سه هفته ریشه‌های گیاه شروع به رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند و آلوئه‌ورا کوچک به یک آلوئه‌ورا مستقل تبدیل می‌شود.

نکاتی در مورد آلوئه ورا

قبل از خرید بدانید • آلوئه‌ورا گیاه طبیعت و بیابان است؛ پس به نور زیاد احتیاج دارد اما این نور باید غیرمستقیم باشد. • از آنجا که آلوئه‌ورا بسیار شبیه کاکتوس است و در گروه گیاهان گوشتی قرار دارد، پس نیازی به آبیاری هر روزه ندارد. • بهتر است خاک این گیاه مثل خاک انواع کاکتوس شنی باشد. • هنگام تکثیر گیاه باید مراقب باشید ریشه‌های پاجوش‌ها در معرض هوا قرار نگیرند. • گیاه آلوئه‌ورا برخلاف دیگر گیاهان نیازی به اسپری کردن و مرطوب شدن برگ‌هایش ندارد.

آفت آلوئه ورا

لکه سیاه نام نوعی آفت است که می‌تواند سلامت آلوئه‌ورا را به خطر بیندازد. این لکه‌های سیاه در اثر گزش حشرات و تخم‌ریزی آنها روی آلوئه‌ورا دیده می‌شود. این نوع آفت معمولا در شرایطی که آلوئه‌ورا در مزرعه پرورش داده می‌شود زیاد دیده می‌شود. پوسیدگی ریشه نیز یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند آلوئه‌ورا را از بین ببرد. پوسیدگی‌ها غالبا ناشی از آبیاری بیش از اندازه گیاه است. علاوه بر این شپشک سفید یا شپشک آرد آلود نیز ازجمله آفت‌های این گیاه است که در شرایطی که آلوئه‌ورا را در مزرعه کشت بدهند و شما آن را به خانه بیاورید ممکن است گیاه‌تان به آن آلوده باشد.

خواص درمانی آلوئه ورا

خواص آلوئه‌ورا را بشناسید • مصرف خوراکی آلوئه‌ورا به صورت طبیعی به درمان یبوست و پاکسازی روده‌ها کمک می‌کند. فیبر موجود در این گیاه قابل توجه است. • مصرف ژل تهیه شده از آلوئه‌ورا یا نوشیدنی طبیعی تهیه شده از آن مانند مرهمی بر دستگاه گوارش است و می‌تواند سوءهاضمه را درمان کند. • ماسک کردن ژل طبیعی یا ماسک‌های تولید شده بهداشتی از آلوئه‌ورا، می‌تواند به کاهش التهاب‌های پوستی کمک کند. • مرهم کردن ژل آلوئه‌ورا روی گزیدگی‌ حشرات، می‌تواند آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده باشد.

مصرف آلوئه ورا

چطور از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید اگر در خانه آلوئه‌ورا دارید، می‌توانید از ژل و شیر آن استفاده کنید. کافی است یک برش مورب روی برگ‌های آلوئه‌ورا بیندازید تا شیرابه آن خارج شود. برای جدا کردن ژل از برگ‌ها نیز باید گیاه را به آرامی و از طول ببرید و با برش عرضی، ژل میانی آن را خارج کنید. این ژل مزه خاصی ندارد اما اگر گاهی احساس می‌کنید طعم تلخی دارد، احتمال آنکه ژل از برگ به خوبی جدا نشده باشد زیاد است. این ژل را می‌توان به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان آفتاب سوختگی، زخم و التهاب‌های پوستی استفاده کرد. نکته مهم این است که در مصرف گیاه آلوئه‌ورا نباید زیاده‌روی کرد چراکه مصرف بیش از اندازه آن موجب از بین رفتن تعادل آب و الکترولیت‌های بدن می‌شود. توصیه شده روزانه بیشتر از یک قاشق از ژل آلوئه‌ورا میل نکنید.

ترکیبات آلوئه ورا

ترکیب شگفت آور این گیاه چیست؟ باید گفت در کمال شگفتی ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. ۴ درصد باقی مانده اما حاوی مواد فراوانی است که ۷۵ نوع آن شناخته شده اند.ترکیباتی که در ژل آلوئه یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند.این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است.آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین های آ، ب، ث، ای، آمینواسیدهای روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در این ترکیب یافت می شوند.کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه ورا موجود هستند، آلوئین ملینی بسیار قوی است. حدود ۹۶ درصد از وزن آن را آب تشکیل داده است و مابقى شامل چربى هاى ضرورى آمینواسیدها، ویتامین ها، املاح، آنزیم وگلیکوپروتئین است! این گیاه حداقل داراى ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابى است که براى معده ، روده کوچک و روده بزرگ مفید است. ویتامین هاى تشکیل دهنده آن عبارتند از ویتامین C ، B۱۲ ، B۶ ،B۲ ، B۱ ، A و E. «آلوئه ورا» با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد. هیچ چیز این گیاه به تنهایى شگفت انگیز و خارق العاده نیست. بلکه همراهى و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههاى مختلف غذایى است که آن را منحصر به فرد کرده است. ژل Aloe حاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می کند. “آنتراکوئین” موجود در شیره Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل می کند. این مواد شیمیایی در مقادیر کم، می توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند. از ژل Aloe برای درمان زخمهای درونی و بیرونی نیز می تواند استفاده کرد. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخمها، سوختگیها و یخ زدگی را تسریع می کند. شیره ‌این گیاه مسهل مفیدی است، اما چون می تواند سبب گرفتگی دردناک عضلات شود، غالباً استفاده نمی شود. با میزان مصرف کمتر، شیره Aloe می تواند از سنگ کلیه پیشگیری یا اندازه سنگ را کوچکتر کند. این ماده به عنوان تسهیل کننده دفع مدفوع به ویژه در افرادی که مبتلا به وبواسیر هستند ماده مفیدی است. عصاره Aloe شکل ژل این گیاه است که مصارف داخلی دارد و چون دارای خواص ضد میکروبی است، از آن برای درمان عفونتهای میکروبی مجاری معده ای-روده ای نیز می توان استفاه کرد. چون این ماده اسیدهای معده را که سبب تشدید زخم ها می شود کاهش می دهد برای درمان زخمهای معده نیز مؤثر است. تحقیقات اخیر نشان داده که “مانوز استیله” به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز است.مانور استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می دهد اما مهمتر اینکه، میزان تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV)تا حد زیادی بالا می برد. اگر این ترکیب دارویی با Aloe مصرف شود، میزان AZT مورد استفاده برای HIV را می توان تا ۹۰% تقلیل داد که این امر از هزینه ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی خواهد کاست. ژل خوراکی آلوئه ورا شامل بیش از ۷۵ مواد مغذی از لحاظ غذایی و ۲۰۰ ترکیب فعال، ۲۰ نوع ماده معدنی، ۱۸ آمینو اسید و ۱۲ نوع ویتامین است. این ژل بی نهایت مطبوع است. در منابع دارویی فهرست مصارف آلوئه ورا تقریباً به اندازه فهرست مواد تشکیل دهنده آن طویل است. از بارزترین خواص آلوئه ورا جلوگیری از ضایعات پوستی و ترمیم آنها است. مصرف خوراکی آلوئه ورا نیز به گوارش غذا کمک می کند، سلامتی قلب و عملکرد کبد را بهبود می بخشد، قند و کلسترول خون را کنترل می کند، تولید انرژی را افزایش داده، درد مفاصل را تسکین می دهد، شش ها را پاک می سازد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و زخم ها و جراحات را ترمیم می نماید. آلوئه ورا خواص بی شماری دارد. تعداد این خواص آنقدر زیاد است که نام گیاه هزاردرمان را روی آن گذاشته اند. دانشمندان اسپانیایی موفق به ساخت نوعی ژل از گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) شده‌اند که قادر است عمر نگهداری میوه‌ها را طولانی تر سازد با استفاده از این ژل می‌توان سطح میوه ها را پوشانید و در نتیجه زمان نگهداری آنها را با حفظ تازگی و بدون تغییرات شیمیایی طولانی‌تر نمود. دانشمندان اسپانیایی اظهار داشتند که این ژل به هیچ عنوان طعم و ظاهر میوه‌ها را تغییر نمی‌دهد و از این رو می‌تواند به صورت یک پوشش کاملاً طبیعی و بی‌ضرر جایگزین مواد نگهدارنده مصنوعی که پس از برداشت میوه‌ها به آنها اضافه می‌شود گردد.

بیشتر بخوانید : جوجوبارزماریزنجبیلآواکادوپاپایا

آلوئه ورا سمی است؟

خواص و مضرات سمفیتون

آپنه خواب در کودکان چیست

کتاب سلول های بنیادی مزانشیمی

فواید شکلات تلخ برای پوست

خواص ژل آلوئه ورا برای لک صورت

سمفیتون و مضرات

بیماری آپنه ی خواب چیست؟

سلول های بنیادی مو در ایران

خواص خوردن شکلات صبحانه

فواید آمله مقشر

غذاهای حساسیت زا برای نوزادان

بی اشتهایی عصبی در نوزادان

ریزش شدید مو در شیردهی

سوختگی زبان با غذا

خرید آمله هندی

خواص خشخاش چیست

بی اشتهای کودک یک ساله

ریزش مو سکه ایی

خواص استخوان ماهی مرکب برای پوست